Het Digi-d systeem waarmee de overheid communiceert met de burger is daar zo’n voorbode van.
Dat rigide systeem is al een vergaande stap van de digitalisering door de overheid en is volgens ons mede verantwoordelijk voor de toeslagen affaire; Namelijk… had de burger via dit afschuwelijk foutgevoelige digi-d iets verkeerd aangegeven i.v.m. de aanvraag van toeslagen, dan had dat vreselijke consequenties en kon men dat niet meer ongedaan maken. Had men dezelfde aangiftes met tussenkomst van een mens kunnen doen, dan was de kans op fouten veel kleiner, doordat er dan iemand meekijkt, meedenkt en direct corrigeert.
Met de digitale pas of QR pas of internationaal digitaal paspoort is het niet anders. De status van dit document bepaalt of men kan reizen, studeren, werken, kopen en verkopen en misschien wel internet gebruiken ; zodra alles digitaal wordt, kan de burger die in conflict raakt met zijn overheid plotseling alles letterlijk kwijtraken. Mensen kunnen dan makkelijk op straat belanden en in eenzame gevallen verhongeren. In de afhandeling van de toeslagen affaire hebben we gezien dat die overheid bij honderdduizenden mensen weg heeft gekeken, jarenlang niet thuis gaf voor smeekbedes en kritiek en de getroffen mensen volledig aan hun lot over heeft gelaten. Dat geeft geen vertrouwen in de overheid en ook niet voor de inzet van zulk machtig gereedschap.
Discussion about this post